Optagelse og indmeldelse

Optagelse og indmeldelse på Odder lille Friskole

Ny optagelsesprocedure for kommende 0. klasses elever på Odder lille Friskole. Gældende fra skoleår 23-24.

Odder lille Friskole, er en friskole der er anderledes på mange måder. Vores struktur, en del af vores gruppesammensætninger i skoledagen f.eks. familiegrupper, vores projektperioder, prøvefrihed, forældreforpligtelser m.m. Derfor er det også vigtig, at både forældre og skole har en god dialog omkring skolen, og om det er det rigtige valg for det enkelte barn og familien. På den måde kan kommende forældre få en mulighed for at forstå vores skole og vores værdier, så de ved hvad de går ind til. Og skolen kan danne sig et indtryk af barnet og familien.

For skolen handler det ikke om at ekskludere nogen. Men om at være sikker på, at det er et velovervejet valg der træffes. At vælge skole er en stor beslutning, og derfor er det vigtigt at der bliver taget aktivt stilling til det, både fra skolen og forældrene. På den måde er man helt på det rene med, at man vælger friskolen til, og er enig i vores måder at gøre ting på. Samt finder ud af om vi er skolen for netop dit barn og dets behov. Det vigtig for forældre, at de kender processen så snart de skriver barnet op. Samt har en forståelse for, at vi er en skole som stiller krav til børn og forældre. Vi er en skole for rigtig mange, men ikke nødvendigvis det bedste skoletilbud for alle.

Derfor vil vi hurtigst muligt, sikre at processen bliver så god en oplevelse for alle som muligt, også selvom vi godt er klar over, at nogle ikke får deres ønske om en plads opfyldt. Vores håb er at processen giver gennemsigtighed i forhold til evt. optagelse.

Selve processen forløber således:

Forældre kan til enhver tid skrive deres barn op på venteliste. Dette foregår med mitid via hjemmesiden www.verdensbedsteskole.dk Man kommer på listen til det ønskede skoleår, men kan ikke se hvilket specifikt nummer man er på listen. Når man har indskrevet via mitid, modtager både forældre og skole en kvittering.

Det er KUN opskrivning på venteliste via hjemmesiden digitalt og med Mitid,  der er gældende, i forhold til at komme i betragtning til en plads. Vi godtager ikke indmeldelsespapirer udfyld i hånden, og enten sendt til skolen eller afleveret personligt. Hvis den digitale opskrivning ikke virker, kontakt da skolen for hjælp til dette.

Det er VIGTIGT at man ved opskrivning på ventelisten, skriver på hvis barnet er søsken til et barn der går på skolen i forvejen.

I første omgang har vi fokus på om der er søskende eller børn af medarbejdere på listen, der har førsteret upåagtet hvornår de er blevet skrevet op på listen, og er dermed som udgangspunkt sikret en plads, men mindre der er omstændigheder der viser noget andet.

Med søskende mener vi: biologiske søskende, bonus søskende, stedsøskende, plejebørns søskende. Man kan kun få fordel af søskende status hvis man har en søskende der går på skolen, når den nye 0. klasse starter den 1. april det pågældende år.

Her er proceduren kortfattet i punktform: Denne proces igangsættes normalt i september.

  1. Da søskende og medarbejders børn jf. beslutning har førsteret til en plads på den pågældende årgang, udvælges de som det første fra ventelisten.
  2. Herefter starter vi med de øvrige børn der er på listen, så man i første omgang kan nå op på de 18 elever der skal findes, samt at det bliver ligelig fordelt, hvis muligt, mellem drenge og piger. Dvs. vi hopper muligvis i listen, for at opfylde dette kriterium.
  3. Forældre til et barn der ikke har søskende på skolen ringes herefter op, og skal bekræfte at de stadig er interesseret i pladsen.
  4. Når/ hvis interessen for en indledende samtale bliver bekræftet, sendes der indkaldelse til en samtale til de pågældende forældre, med link til vores afklaringsskema, samt dato og tidspunkt til samtalen. Samtalen er uden barnet.
    Afklaring skemaet sendes også til forældre hvor barnet er søsken.
  5. Det medsendte skema SKAL besvares – af både søskende og ikke søskende forældre – hvis man vil i betragtning til en plads i den kommende 0. klasse.
  6. I forhold til søskende.
    Hvis der ikke er besvarelser i skemaet, der giver anledning til yderligere uddybning eller samtale, bliver søskende automatisk optaget i klassen, og skal ikke til samtale.
    Hvis der er ting i skemaet, hvor vurderingen fra skolen er at det skal uddybes, indkaldes de enkelte søskende forældre til en afklarende samtale.
  7. I forhold til de øvrige børn på listen (ikke søskende børn), indgår deres svarskema som en vigtig del i deres obligatoriske samtale, som der bliver indkaldt til, (se pkt. 4).
  8. Hvis indkaldte forældre ikke møder op til samtalen, uden yderligere besked, bortfalder pladsen automatisk, og vi går videre til den næste på listen. Møder man op til samtalen, men skolens vurdering efterfølgende er at matchet ikke er tilstede, eller at det ikke er et godt skoletilbud til det pågældende barn. Går vi videre på ventelisten og indkalder det antal der er nødvendigt for at ramme de 18 pladser.
  9. Efter alle samtalerne er afsluttet, sammensættes den nye klasse og der meldes ud til forældrene på mail, (så alle har det skriftligt). I denne mail vil det også fremgå hvornår der er infomøde for    den nye klasse (typisk i marts måned) m.m.

Der gives ikke individuelle begrundelser i tilfælde af man ikke får en plads.

Vi forventer at udmeldingen om den nye klasse sker senest fredag i uge 41. hvert år. Herefter skal der indbetales et depositum indenfor en angivet tidsfrist, det er bekræftelse på at man har fået tilbudt – og vil have pladsen, depositummet svarer til en måneds skolepenge.

Depositummet er IKKE refunder bart i tilfælde af man fortryder, og ikke vil have pladsen alligevel.

Samtalen tager ca. 20 min. Skoleleder, en pædagog og 0. klasses læreren være tilstede.

Skoleleder vil overordnet fortælle kort om: Skolen, Struktur, Værdierne og fællesskab

0 kl. læreren vil fortælle kort om: Fællesskabet i klassen, Opstart i 0. KL, Undervisningen, samt strukturen i klassen

Pædagogen fortæller kort om: Tidlig fritter (1. april) og opstart, Alm. Fritter

Når man kommer på klasselisten til den nye klasse, siger man samtidig ja til at starte tidlig fritter d. 1. april op til skolestart i august. Hvis ikke man kan sige ja til det, går pladsen videre til en anden.

Grunden til dette er, at vi vægter at det er vigtigt for børnegruppen som helhed at starte sammen, det sociale aspekt styrkes, der er ens afsæt for alle i en ny klasse, det er her de første relationer bliver etableret, venskaber bliver til, men også de indledende øvelser i at være en ny gruppe, finde ud af hvem hinanden er, få etableret en gruppe/ klassekultur og meget mere. De stifter sammen bekendtskab med skolen og finder ud af hvordan den fungere inden det rigtig “går løs” på første skoledag.