Fritteren

Information til forældre om fritidstilbuddet på Odder lille Friskole.

Vi er glade for at kunne tilbyde fritidstilbud til alle årgange fra 0. til 9. klasse på OLF. Vores fritteren er et vigtigt element i skolens hverdag og fungerer som et trygt og godt miljø, hvor eleverne kan udfolde sig, skabe relationer og deltage i aktiviteter. Vi har delt tilbuddet op i to former for tilbud, da indholdet er forskelligt.

Fritter (SFO) er for elever i 0.-5. klasse
Fristed er for elever fra 6.-9. klasse.

Fritter (SFO) – For elever i 0.- 5. klasse

Vores pædagogiske arbejde og aktiviteter i fritteren, er målrettet elever fra 0. til 5. klasse. Dette er for at sikre, at de yngste børn får den opmærksomhed, støtte og hjælp de har brug for i deres fritid. Vi tilbyder aktiviteter, der understøtter motorik, sociale og kreative aktiviteter, og som giver dem mulighed for både leg og læring i et trygt miljø.

Udover de planlagte aktiviteter i fritteren, lægger vi stor vægt på at give børnene tid og plads til at være børn, da det er deres fritid, det handler om. Efter endt skoledag har mange børn brug for at koble af og bare lege uden den store voksenstyring og indblanding. Men selvfølgelig med voksne der er i nærheden og holder øje.
Vores fritter tilbyder rammer, hvor børnene kan bruge deres fantasi og selv tage initiativ til leg. Det kan være rollelege, byggeprojekter med lego, boldspil, eller bare tid til at snakke og hygge sig med vennerne, eller noget helt andet.

Vores erfaring gennem mange år har vist os, – og det er også det vi oplever på daglig basis, at friheden til at lege er en vigtig del af børns udvikling. Her lærer de at samarbejde, “bygge noget op”, styrke og etablere relationer, løse konflikter når de opstår, være kreative og bruge deres fantasi. Altsammen noget der er vigtig i børns dannelses univers. Derfor tilstræber vi at skabe en balance mellem planlagte aktiviteter og fri leg i fritteren. På den måde kan børnene finde deres eget tempo og tage de pauser, de har brug for.

Fristed – For elever i 6.- 9. klasse

Selvom vores primære fokus, pædagogiske indsats og kræfter bruges på 0.-5. klasses børn, er fritteren også et tilbud til elever fra 6. til 9. klasse. Vi kalder det et fristed.
Vi ved, at en del af de ældre elever kan have brug for et sted at hænge ud og slappe af efter skoletid, om ikke andet for en stund, inden de skal videre til sportsaktiviteter, fritidsjob eller bare gerne vil hjem. Især når de geografisk kommer fra forskellige steder og ikke altid har mulighed for at mødes med venner der hvor de bor, eller de venter på en bus eller et lift hjem.

Det fristed vi skaber, er rammer hvor de ældre elever kan mødes uden voksenstyring og indblanding, men stadig med mulighed for støtte og hjælp, hvis behovet opstår. Vi tilbyder områder på skolen, hvor de kan hænge ud med venner, snakke, spille spil eller andet. Og de er selvfølgelig altid velkomne til at komme ud til bålet og lave et snobrød, snuppe en nybagt bolle, eller bare hygge sig nede i køkkenet med de andre.

Eksempler på rammer for de ældre elever:

  • Hyggeområder: Med sofaer og plads til samvær.
  • Spil og aktiviteter: Bordtennis, brætspil og adgang til kreative materialer.
  • Adgang til skolens faciliteter: Mulighed for at benytte basket, boldbanen, pavi, eller værksteder til selvvalgte aktiviteter.

Et fællesskab for alle

Vi tror på, at vores fritter/ fristed er et fællesskab, hvor alle elever kan føle sig velkomne og inkluderede. Vores pædagogiske personale arbejder for at skabe en kultur, hvor der er plads til forskellighed.
Det er skal også nævnes at der bliver lavet fælles aktiviteter for både store og små, det kunne være musical, vores tøjolf eller andet.

Hvis I har spørgsmål eller ønsker om at vide mere om fritterens / eller fristedets aktiviteter og tilbud, er I altid velkomne til at kontakte os. Vi ser frem til at skabe en hverdag, hvor børnene trives, udvikler sig og har det sjovt.

Betalingsstruktur for vores Fritidstilbud.

På vores skole har vi valgt en flatrate betalingsstruktur for vores fritter/fristed. Flatrate for os betyder, at alle elever fra 0.- 9. klasse betaler det samme beløb, og det beløb dækker både skolepenge og fritidstilbud. Beløbet bliver reguleret en gang om året på vores generalforsamling. Det betyder også, at der ikke er forskel på prisen, uanset hvor meget eller hvordan fritter/fristedet benyttes. Denne struktur adskiller sig fra mange andre skoler, hvor betalingen varierer alt efter alder, klassetrin og behov, og vi vil her gerne forklare baggrunden for at vi bruger denne model.

En gennemsigtig løsning

Flatrate-modellen er baseret på en tanke om fællesskab. I stedet for at have forskellige takster, som kan skabe forskel i betalingen afhængigt af barnets alder eller brug af fritteren, har vi valgt én samlet pris. Det gør det både nemmere for jer som forældre at overskue, for skolen at administrere, og det sikrer at alle familier bidrager fælles til fritterens samlede drift.

Fordele for småbørnsfamilier

For de yngste børn i 0.-5. klasse, der typisk bruger fritteren mest, giver flatrate-modellen en økonomisk fordel. På mange andre skoler er prisen for SFO højere for de mindste elever, fordi de har behov for mere voksenstøtte, flere planlagte aktiviteter, mere opsyn, mere strukturerede rammer og længere åbningstider. Hos os betyder flatrate-modellen, at familier med yngre børn så at sige “slipper billigere” når deres børn er små, end de ellers ville have gjort med en differentieret betalingsstruktur. Det betyder også at det ikke bliver så udgiftstungt at have mindre børn i skolen og fritter hvis man feks. har 2 børn  i 0.-5. kl.

Et fristed for de ældre elever

Samtidig betyder modellen også, at familier med ældre børn i 6.-9. klasse bidrager lidt mere, end de ville gøre andre steder, hvor SFO-taksterne bortfalder for de større børn. Den merbetaling i de større klasser er en del af fællesskabet på OLF, og betyder ikke at de store børn har samme krav på, og ret til pædagogiske tilbud og en vifte af aktiviteter, som kun er for de store i fritteren. På lige fod med de mindre børn.
Til gengæld betyder det, at de ældre elever må blive på skolen efter endt skoledag, i modsætning til mange andre skoler hvor man skal gå hjem efter 4. klasse. Her har de så en tryg base hvor de kan mødes med venner, slappe af og bruge skolens faciliteter m.m. Selvom deres brugsmønstre er anderledes end de yngste, ser vi det som en vigtig investering i skolens fællesskab og sociale miljø.

En balanceret løsning

Denne flatrate betalingsstruktur sikrer, at alle elever – uanset alder – får glæde af fritteres muligheder og rammer. I stedet for at fokusere på, hvor meget hver aldersgruppe bruger fritteren, ser vi fritteren som en samlet ressource, der støtter eleverne på forskellige måder, på de forskellige årgange gennem deres skoleliv. Vi tror på, at denne model er en retfærdig og bæredygtig løsning, der afspejler vores værdier som skole, om fællesskab. Hvis I har spørgsmål eller ønsker yderligere information, er I altid velkomne til at kontakte os.

Kommunikation

Vi vil kommunikere vores aktiviteter til forældrene gennem brug af årshjul på ForældreIntra, skole-hjem samtaler i de små klasser, samt åbenhed for en snak når børnene bliver hentet eller når der er behov for det. Der vil på opslagstavlen i køkkenet være en oversigt/ugeplan over, hvad der laves i Fritteren. Vi vil på Facebook løbende lægge billeder og tekst ud fra hverdagen i Fritteren i samarbejde med børnene.

Devices som IPad, Nintendo DS, tablets må i Fritteren bruges, når vi har spilledag som pædagogisk tilbud.

Fritteren skal aflevere nogle lokaler, der kan bruges til undervisning dagen efter. Derfor vil vi bruge tid på at lære børnene at rydde op efter sig selv. I vil møde engagerede voksne, der vil skabe en Fritter med liv, omsorg, plads til udvikling og aktiviteter som er tilpasset børnegruppens behov.

Links:

Skolens hjemmeside: www.verdensbedsteskole.dk

Flyver / blæksprutte

Hver dag er en fra Fritter-personalet flyver/blæksprutte i Fritteren. Han/Hun holder styr på, hvem der er på skolen, og hvem der er gået hjem. Man skal altid huske at sige farvel, og krydse sig ud på udkrydsningslisten der hænger på Pavi, inden man går. Hvis man skal have kammerater med hjem, skal det ligeledes meddeles til flyveren/blæksprutten på Ipaden i køkkenet eller på fritterens mobiltelefon.

Fritteren er Odder lille Friskoles fritidspædagogiske tilbud for børnene. De skal føle, at der er ro, tryghed og at der er aktiviteter, som kan udfordre og udvikle børnene motorisk, socialt og som individ og grupper.

Vi vil skabe rammer for børnene såvel fysisk samt relationsmæssigt, så de kan udvikle frihed under ansvar. Fritteren har en alment dannende funktion for de børn, der bruger den.

Vi vil være medskabere af en kultur blandt børnene, så de føler sig hørt og set blandt hinanden og de voksne, og så de føler sig taget alvorligt og får udfordringer og opgaver svarende til deres udviklingstrin. Børnene skal føle, at det er deres Fritter og er et sted, man vælger at være i fritiden. Vi tilbyder aktiviter, som er tilpasset børnegruppens udviklingstrin og vi differencerer
aktiviteten herefter.

Vi vil skabe rum til relationer, til fordybelse, aktiviteter, hygge, spil, sjov og kreativitet. Vi prioriterer at være tilgængelige og nærværende voksne, der har tid til at tage vare på og give omsorg til de børn, der har behov for dette. Vi er,så vidt det er os muligt, tilgængelige for de forældre, der har brug for en dialog vedrørende deres barns trivsel. Vi forventer at børnene tager ansvar for Fritteren. Det vil sige passer på hinanden og det legetøj, ting og lokaler der er i Fritteren. Der er meget frie og åbne rammer på OLF, men det er en frihed under ansvar. Vi er lydhøre for ønsker om aktiviteter børnene måtte have og opfordrer og støtter dem til at omsætte ideer til praksis.

Velkommen til tidlig fritter på OLF:

Den 1. April åbner vi hvert år dørene for de børn, der skal starte i børnehaveklassen til august. Tidlig fritter eller stjerneklassen, som vi har kaldt vores klasse på Olf er et tilbud til kommende skolebørn, hvor vi på OLF vil skabe en mere harmonisk overgang fra dagtilbud til skole.

Dermed hjælper vi såvel det enkelte barn som hele gruppen med at lære skolens rytme og kultur bedre at kende. Her skabes for børnene en større fortrolighed med skolens miljø og derved en tryg overgang til skolegangen. Dagene i stjerneklassen er tilrettelagt, så de ligger tæt op af O. Klasse og skolens rytme. Vi får på skolen en unik mulighed for at øge vores kendskab til det enkelte barn, og klassen som helhed.

Stjerneklassen får navn efter den farve, deres kommende klasse får, når de starter i 0. klasse til august.

Vi har et ugeskema og ugedagene er tilrettelagt med en fast struktur og genkendelighed. Stjerneklassen møder senest kl 8. 10 og slutter hver dag kl 13.10. Personalet i stjerneklassen er en fast pædagog og medhjælper fra Fritteren.